In de Leeuwarder Courant van 17 oktober jl. is een drietal artikelen verschenen over de chaos rondom het alcoholslot. Ons kantoor heeft vanaf het moment van de invoering van het alcoholslotprogrogramma (ASP) veel krtiek geuit op het ASP. Zo is het alcoholslot volgens deelnemers niet 100% betrouwbaar en kan het CBR geen belangen afwegen waardoor het opleggen van het ASP in veel gevallen disproportioneel is. Ons kantoor heeft onder meer voorgesteld om het ASP onder te brengen bij de strafrechter, zodat een belangenafweging kan plaatsvinden en het ASP in voorkomende gevallen - bijvoorbeeld - voorwaardelijk kan worden opgelegd. Sinds afgelopen week ligt het alcoholslot nog meer onder vuur na kritiek van de Raad van State.
In de krant wordt onder meer het volgende beschreven.
"Mr. Nico De Vries van Anker & Anker vertegenwoordigt ongeveer vijftig alcoholslotrijders. Hij heeft nu gevraagd of het CBR de maatregel voor zijn clienten wil ‘bevriezen'. Anders overweegt De Vries om samen met collega-juristen een kort geding tegen het CBR aan te spannen om al opgelegde alcoholslotmaatregelen van tafel te krijgen.
De Vries is de afgelopen dagen overstelpt met mails van alcoholslotrijders, die de deur op een kier zien staan. En als de Raad van State de maatregel in november mogelijk afwijst, dreigen er schadeclaims, erkent De Vries. Automobilisten kunnen dan proberen om de alcoholslotkosten van minimaal 4418 euro bij het CBR terug te vorderen.
De maatregel is vanaf het begin ondergebracht bij het bestuursrecht. En dat levert ,,gesodemieter'' op, zegt De Vries. Hij pleitte dit voorjaar, samen met zijn collega's Annemiek van Spanje en Bert Kabel in het Nederlands Juristen Blad voor het onderbrengen van de alcoholslotmaatregel in het strafrecht. Op die manier kan er volgens hen ,,maatwerk'' worden geleverd. De strafrechter kan het slot dan ook voorwaardelijk en gekoppeld aan een proeftijd opleggen. De Vries: ,,Veel rechtvaardiger. Want nu zijn ook first offenders zwaar de klos.''
Klik hier voor het complete artikel.
Nico de Vries: ,,Er waren vanaf het begin kanttekeningen, maar de politiek dacht: dat zien we dan wel weer. Met alle gevolgen van dien. Eerst gold het alcoholslot voor alle rijbewijzen, daarna werd het bromfietsrijbewijs eraf gehaald, vervolgens werden chauffeurs van vrachtwagens en bussen vrijgesteld en nu geldt de maatregel alleen nog voor autobestuurders. Ik snap wel dat de Raad van State kritisch is.''
,,Mensen vertellen over foutmeldingen omdat ze een reepje chocola hebben gegeten. Maar het gaat ook al verkeerd als je appelsap, jus d'orange of een broodje kaas hebt genomen. De bijsluiter voor het alcoholslot is niet voor niets telkens aangepast. Nu zegt de fabrikant bijvoorbeeld dat je een half uur voor het rijden niet meer mag eten. Maar de apparatuur blijft haperen.
,,Het CBR zegt standaard dat het alcoholslot gelijk heeft, dat bestuurders de problemen aan zichzelf te wijten hebben. En als er een foutmelding is, moet je het ding bij een garage laten uitlezen. Dat kost per keer 100 euro extra. En na vijf meldingen word je uit het alcoholslotprogramma gezet.''
Klik hier voor het complete artikel in de Leeuwarder Courant van 17 oktober 2014.
Het laatste stuk in de Leeuwarder Courant betreft een kwestie van een cliënt van ons kantoor. Volgens deze cliënt is het alcoholslot onbetrouwbaar.
"Dat voelt verschrikkelijk onrechtvaardig, zegt hij. De eerste drie foutmeldingen kwamen van het alcoholslot dat later werd vervangen omdat het raar deed. Als hij in het pijpje van het ding moest blazen, piepte het maar één keer. ,,Ik was altijd bang dat ik het geluid miste. Ik heb er zelfs een gehoorapparaat bij Hans Anders voor aangeschaft.''
En na dat ene beginpiepje, piepte het slot niet af. Onzekerheid alom, tot het apparaat uiteindelijk werd vervangen door een ander exemplaar. Maar ook dat haperde, zegt de bestuurder.
Ja, daar word je kwaad van, zegt hij. Maar als hij bij het CBR om uitleg vroeg werd hij van het kastje naar de muur gestuurd. Van het CBR, naar de fabrikant, naar de garage, naar niemand. Hij kreeg in ieder geval altijd ongelijk. En nu is hij zijn rijbewijs dus kwijt.
Hij hoopt hartstochtelijk dat hij zijn rijbewijs via Nico de Vries van Anker en Anker terug kan krijgen. ,,Want het is verschillende keren gebeurd dat ik een foutmelding kreeg, de auto uitzette, hem opnieuw startte en gewoon groen licht kreeg van het alcoholslot.''
Klik hier voor het artikel.