Afgelopen week is de betrouwbaarheid van nieuwe mobiele radarapparatuur flink ter discussie gesteld. De politie maakt gebruik van dergelijke flitsapparaten om snelheidsovertredingen op te sporen en te registreren. Nota bene de politievakbond ACP liet weten om deze reden te willen dat voorlopig met dergelijke flitscontroles wordt gestopt. De politie zelf heeft daarna echter gemeld gewoon door te gaan met het flitsen van auto’s door middel van deze radarapparaten. De geconstateerde snelheidsovertreding is in onze ogen bij een rechter aan te vechten.
Volgens de voorzitter vakbond van de politie zijn er veel foutmeldingen. “Als professionals aangeven dat zij twijfelen over de techniek waarmee ze moeten werken, dan moet er een pas op de plaats worden gemaakt. Totdat precies duidelijk is waar het aan schort. Dat is in het belang van de agent én de burger. Ik krijg trouwens ook signalen over soortgelijke problemen bij de vaste flitspalen."
Volgens de politie is de betrouwbaarheid van het flitssysteem niet in het geding omdat elke flitsfoto handmatig door een agent wordt gecontroleerd. Op deze wijze worden foutmeldingen er uit gefilterd. Dit argument overtuigt niet, omdat uit recente publicaties blijkt dat niet alle foutieve metingen eruit worden gefilterd en er dus daadwerkelijk onterechte bekeuringen op de deurmat vallen bij chauffeurs. Dat wordt bevestigd door busbedrijven. Een chauffeur van Connexxion werd op 6 november 2015 op een vijftigkilometerweg geflitst met 143 op de teller. Afgelopen week nog kreeg een man uit Utrecht een boete van het CJIB omdat geregistreerd was dat hij 397 km/u met een personenauto zou hebben gereden waar 80 km/u is toegestaan.
Als advocaten verlenen wij bijstand in strafzaken. Een snelheidsovertreding wordt een strafzaak als – kort gezegd – de geconstateerde overschrijding 30 km/u of hoger dan de maximaal toegestane snelheid is. Zoals in elke strafzaak is het uiterst wezenlijk dat geen twijfel bestaat over de betrouwbaarheid en rechtmatigheid van opsporingsmethoden. Indien de politievakbond laat weten dat agenten zelf grote twijfels hebben over de betrouwbaarheid en vele foutmeldingen tegenkomen, is het reëel te veronderstellen dat de geconstateerde snelheidsovertreding mogelijk onjuist is. Indien een strafzaak door de rechter wordt beoordeeld, is er een kans dat hij het feit niet wettig en overtuigend kan bewijzen. Dat leidt in zo’n geval tot vrijspraak.
Bij twijfel niet inhalen. Dat geldt ook in het strafrecht. Wij roepen bestuurders van motorvoertuigen op zich te laten bijstaan in een strafzaak waar de vermeende snelheidsovertreding is vastgelegd met mobiele radarapparatuur.