Juridisch medewerker mr. Nico de Vries uit kritiek op het Alcoholslotprogramma (ASP). Samen met zijn co-auteurs mr. Annemiek van Spanje en mr. Bert Kabel, publiceerde hij een artikel in het Nederlands Juristenblad van heden. Volgens De Vies cs verhindert het ASP maatwerk en hoort het ASP in het strafrecht thuis.
Klik hier voor het artikel.
Het ASP is op 1 december 2011 in werking getreden. De maatregel wordt aan bestuurders opgelegd die door de politie worden aangehouden op verdenking van het rijden onder invloed. Er wordt dan een alcoholslot in de auto ingebouwd.
De maatregel kost de bestuurder ongeveer € 5.000. Deze kosten zijn zodanig hoog dat bepaalde rijbewijshouders deze niet kunnen betalen met als gevolg dat deze bestuurders worden uitgesloten van het rijden van een motorrijtuig. Dat geldt ook voor bestuurders die voor hun werk in verschillende auto’s moeten rijden, zoals taxichauffeurs en automonteurs. Omdat een alcoholslot slechts in een personenauto mag worden ingebouwd, leidt het opleggen van het ASP aan een vrachtwagenchauffeur vrijwel altijd tot ontslag. Om deze redenen stelt De Vries dat het ASP bestraffend (punitief) is. Een straf behoort door de strafrechters te worden opgelegd en niet door twee overheidsinstanties, te weten het CBR en de strafrechter.
Strafrechters zijn kritisch over het feit dat standaard een ASP wordt opgelegd. Het CBR mag voorafgaande aan het opleggen van de maatregel geen belangafweging maken. De strafrechter daarentegen kan rekening houden met alle omstandigheden van het geval en daarbij juist wel een afweging maken tussen het belang van de verkeersveiligheid enerzijds en het belang van de betrokken bestuurder anderzijds. Om deze reden bepleit De Vries een situatie waarbij het ASP uit het bestuursrecht wordt gehaald en deze opgenomen wordt in het strafrechtelijk sanctiestelsel.
Voordeel van een slechts door de strafrechter op te leggen ASP is niet slechts het voordeel van een belangenafweging, maar ook de mogelijkheid dat bestuurders die voor het eerst hebben gereden onder invloed van alcohol het ASP in voorwaardelijke zin op te leggen. Op deze wijze kunnen bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs hun baan blijven houden onder de voorwaarde dat binnen de proeftijd niet een nieuw strafbaar feit wordt gepleegd. Door dit systeem wordt het maatschappelijk draagvlak voor het ASP hersteld. Volgens De Vries is het ASP geen slechte maatregel, doch is het thans geen maatwerk.