Op dinsdag 7 juni a.s. vanaf 9.30 uur wordt door de meervoudige economische kamer in de rechtbank in Leeuwarden de strafzaak behandeld tegen de directeur van het inmiddels gefailleerde bedrijf Van der Aart Expeditie en Transport BV te Drachten. Het openbaar ministerie vervolgt de directeur als leidinggever. Volgens het OM heeft de BV via een schijnconstructie in de jaren 2011 en 2012 chauffeurs als werknemer in dienst gehad, terwijl de BV de vrachtwagen van de desbetreffende chauffeur huurde. De chauffeur droeg daarmee in de visie van het OM een financieel risico. De werknemer was daarmee in feite een buitenstaander- niet werknemer. De wet verbiedt om transportvergunningen van een BV aan derden/niet-werknemers ten behoeve van beroepsvervoer ter beschikking te stellen.
Cliënt wordt verdedigd door raadsman Tjalling van der Goot.
Cliënt betwist de aantijging. De constructie om chauffeurs in dienst te nemen en tegelijk de vrachtauto van de chauffeur te huren, heeft cliënt destijds in overleg met alle relevante instanties opgezet. Cliënt heeft daarbij volledige transparantie betracht. In een interview uit 2014 zei cliënt: “De realiteit is dat veel chauffeurs zelf een vrachtwagen kopen. Die kopen ze omdat het hun droom is. De markt is enorm versnipperd. Veel “eenpitters” verzamelen zich in een VOF, om samen te kunnen inkopen. Ze zijn dan dus officieel ondernemers (…). Maar als je goed kijkt, zijn ze gewoon chauffeurs die willen rijden op hun eigen vrachtwagen. Het ondernemersrisico is in een VOF veel reëler en groter. Als de een schuld maakt, is de rest hoofdelijk aansprakelijk. Veel chauffeurs willen daarom niet in een VOF. Ze gaan rijden zonder vergunning of raken werkloos. Je kunt die realiteit negeren, maar dan steek je je kop in het zand. Ik bedacht er ten minste een oplossing voor.” Er is volgens cliënt volstrekt geen sprake van een schijnconstructie. Client heeft met de arbeidscontracten de zekerheid van een dienstverband willen bieden met de daarbij horende sociale zekerheden. Daarnaast heeft hij met het tegelijk huren van een vrachtwagen van deze werknemer willen bewerkstelligen dat de chauffeurs werkzaamheden konden (blijven) uitvoeren. Zonder vergunning kunnen eigen rijders geen beroepsvervoer verrichten. Cliënt is van mening dat geen sprake is van strafbaar handelen.
De zitting zal naar verwachting de hele ochtend duren.